بر اساس یک مطالعه جدید، گرمای شدید و سرمای شدید هر دو با افزایش خطر مرگ ناشی از سکته مغزی ایسکمیک و هموراژیک مرتبط هستند. محققان دریافتند که ارتباط بین درجه حرارت شدید و مرگ و میر ناشی از سکته در کشورهای کم درآمد قوی تر از کشورهای با درآمد بالا است.

دمای شدید یکی از عوامل سکته مغزی/ چه کشورهایی در معرض سکته مغزی هستند؟

بر اساس مطالعه جدیدی که توسط دانشگاه هاروارد انجام شد، گرمای شدید و سرمای شدید هر دو با افزایش خطر مرگ ناشی از سکته مغزی ایسکمیک و هموراژیک مرتبط هستند. محققان دریافتند که ارتباط بین درجه حرارت شدید و مرگ و میر ناشی از سکته در کشورهای کم درآمد قوی تر از کشورهای با درآمد بالا است.
براک آلاحمد، سرپرست تیم تحقیق در بخش بهداشت محیط گفت: یافته های ما گام دیگری به سوی درک تأثیرات تغییرات آب و هوایی بر سکته مغزی است. با افزایش دما، افزایش سکته های مغزی و افزایش نابرابری در مرگ و میر ناشی از سکته مغزی بین کشورهای با درآمد بالا و پایین را پیش بینی می کنیم، زیرا کشورهای با درآمد بالا و پایین احتمالا بار عمده تغییرات آب و هوایی را متحمل خواهند شد.

کدام کشور در معرض خطر بیشتری قرار دارد؟
تحقیقات قبلی در مورد رابطه بین دمای شدید و مرگ و میر ناشی از سکته مغزی نتایج متفاوت یا غیر قطعی به همراه داشته است. بیشتر مطالعات به شهرها یا کشورهای منفرد، عمدتاً با درآمد بالا محدود شده‌اند و تعداد کمی بین انواع زیرمجموعه سکته مغزی تفاوت قائل شده‌اند. برای رفع این شکاف ها، محققان از شبکه چند شهر و چند کشوری، یک کنسرسیوم جهانی بهداشت محیطی، برای ایجاد یک پایگاه داده چند ملیتی و چند منطقه ای از مرگ و میر ناشی از سکته مغزی ایسکمیک و هموراژیک تاسیس کرده اند. این پایگاه از بیش از ۳.۴ میلیون مرگ ناشی از سکته مغزی ایسکمیک و بیش از ۲.۴ میلیون مرگ ناشی از سکته مغزی هموراژیک مورد بررسی قرار داده است که بین سال های ۱۹۷۹ تا ۲۰۱۹ در ۵۲۲ شهر در ۲۵ کشور گزارش شده است.
این مطالعه نشان داد که از هر ۱۰۰۰ مرگ ناشی از سکته مغزی ایسکمیک ، حدود ۱۱ مورد مربوط به روزهای بسیار سرد یا گرم است. از این ۱۱ مرگ، سردترین و گرمترین روزها به ترتیب باعث ۹.۱ و ۲.۲ مرگ اضافی شدند. 
از هر ۱۰۰۰ سکته مغزی هموراژیک نیز، سردترین و گرمترین روزها منجر به ۱۱.۲ و ۰.۷ مرگ و میر اضافی می شود. این مطالعه همچنین نشان داد که کشورهای کم درآمد بار بیشتری از مرگ و میر ناشی از سکته مغزی هموراژیک ناشی از گرما را نسبت به کشورهای با درآمد بالا متحمل می شوند و ممکن است بار بیشتری از مرگ و میر ناشی از سکته مغزی هموراژیک ناشی از سرما را نیز تحمل کنند (اگرچه شواهد نشان می دهد، قطعی نیستند)

اثرات نابرابری های اقتصادی
محققان این فرضیه را مطرح کردند که سیستم‌های کنترل دمای بهتر در محیط داخلی و نرخ پایین‌تر کار در فضای باز در کشورهای با درآمد بالا و همچنین مراقبت‌های بهداشتی با کیفیت بدتر در کشورهای کم‌درآمد، ممکن است این نابرابری‌ها را توضیح دهد. آنها خاطر نشان کردند که مطالعات بیشتر برای کشف محرک‌های بار بالای مرگ‌ومیر ناشی از سکته مغزی هموراژیک ناشی از دما و شناسایی مداخلات مفید در کشورهای کم‌درآمد ضروری است.
این مطالعه شامل محدوده جغرافیایی بوده است که محیط‌های روستایی و کشورهایی در جنوب آسیا، آفریقا و خاورمیانه کمتر به نمایش درآمدند و جمعیت‌شناسی در سطح فردی جمع‌آوری یا بررسی نشده است. علاوه بر این، این مطالعه تنها بر مرگ و میر ناشی از سکته متمرکز شده است. تحقیقات بیشتر در مورد بروز سکته های غیر کشنده درک بیشتری از میزان واقعی دما و سکته مغزی ارائه می دهد.
براک آلاحمد همچنین گفت: ما از جوامع حرفه‌ای محقق در زمینه ی سکته مغزی می‌خواهیم که روی این تحقیقات بیشتر سرمایه‌گذاری کنند. زیرا با تشدید تغییرات آب‌وهوایی، نور روشن‌تری را به عوامل خطرزای محیطی نوظهور بتابانند که سکته‌های مغزی را که در حال حاضر یکی از محرک‌های مهم مرگ‌ومیر در سرتاسر جهان هستند کنترل کنند.

منبع: sciencedaily

نیایش احمدی _ خبرنگار تحریریه جوان قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.